27 Ιουλίου 2015

Συνοδευτικά μοτίβα επί της D

Με αυτήν τη δημοσίευση εγκαινιάζω σειρά μαθημάτων με αντικείμενο μοτίβα που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε στη συνοδευτική κιθάρα. Ξεκινώ με ρυθμικά μοτίβα σε τονικότητα D. Σε μελλοντικές αναρτήσεις θα ασχοληθούμε κατά περίπτωση με όλες τις τονικότητες.

With this post I initiate a lesson course on patterns that we can employ in the accompanying guitar. This post focus on accompanying patterns in the key of D. In future posts we will deal with all the other tonalities.

Τέσσερα βασικά μοτίβα Four basic patterns

Για αρχή, παρακάτω παρουσιάζονται τέσσερα βασικά συνοδευτικά μοτίβα, τα οποία και θα χρησιμοποιήσουμε ως αφετηρία για να εφαρμόσουμε κάποιες ιδέες. Για ευκολία, τα μοτίβα είναι σε χρόνο 2/4 αλλά μπορούν να παραλλαχθούν ώστε να χρησιμοποιηθούν και σε άλλους χρόνους.

To begin with, below are given four basic accompanying patterns which we will use them as the starting point to apply some ideas. For convenience, the patterns are written on 2/4 time signature but they can be altered to fit other time signatures.




Το 1ο και 3ο μοτίβο έχει την εναλλαγή μπάσου D-A-D-A, στο πρώτο χτύπημα κάθε μέτρου. Το 2ο και 4ο μοτίβο είναι αντίστροφα του 1ου και 3ου μοτίβου αντιστοίχως και έχουν την εναλλαγή A-D-A-D. Χρησιμοποιώντας συμβολισμό διαστημάτων, οι δύο αυτές μορφές γράφονται ως 1-5-1-5 και 5-1-5-1 αντιστοίχως (όπου 1 είναι η τονικότητα D και 5 η A).

The bass interchange of the 1st and 3rd pattern is D-A-D-A, in the first beat of every measure. The 2nd and the 4th pattern are inverses of the 1st and 3rd pattern respectively, having the bass interchange A-D-A-D. Using intervallic notation, these two forms can be denoted as 1-5-1-5 and 5-1-5-1 respectively (where 1 is the key D and 5 is A).

Ο κανόνας αντικατάστασης 3ης Rule of substitution by thirds

Μπορούμε να εμπλουτίσουμε τις μορφές αυτές χρησιμοποιώντας τον εξής κανόνα:

Επιλέγουμε κάποιο χτύπημα 1ης ή 5ης στο μοτίβο και το αντικαθιστούμε με (μεγάλη) 3η βαθμίδα.

(Στην προκείμενη περίπτωση όπου έχουμε τονικότητα D, με F#). Κατ' αυτόν τον τρόπο προκύπτουν τα παρακάτω μοτίβα:

We can enrich these forms by using the following rule:

We choose a beat of 1 or 5 and we substitute it with a (major) 3rd degree.

(In our case with an F#, since the key is D). In this manner the following patterns emerge:

3 - 5 - 1 - 5

3 - 1 - 5 - 1

1 - 3 - 1 - 5

5 - 3 - 5 - 1

1 - 5 - 3 - 5

5 - 1 - 3 - 1

1 - 5 - 1 - 3

5 - 1 - 5 - 3

Με βάση λοιπόν αυτόν τον κανόνα αποκτούμε μια νέα πλούσια συλλογή από μοτίβα.

So, based on this rule, we obtain a new rich collection of patterns.




Μπορούμε να εφαρμόσουμε τον κανόνα αντικατάστασης για να προκύψουν μοτίβα επί της Dm, όπου αντικάθιστούμε με μικρή 3η βαθμίδα (δηλαδή F αντί F# σε αυτήν την περίπτωση).

We can apply the substitution rule to obtain patterns on Dm, where we substitute by a minor 3rd degree (that is, F instead of F# in this case).



Επιπλέον συνοδευτικά μοτίβα More accompanying patterns

Προφανώς ο κανόνας αντικατάστασης 3ης είναι γενικός και δεν εξαντλείται στα παραπάνω τέσσερα βασικά μοτίβα. Ορισμένα μοτίβα που χρησιμοποιώ και όπου μπορεί να εφαρμοστεί ο κανόνας είναι και τα παρακάτω. Δοκιμάστε να εξασκηθείτε πάνω σε αυτά.

Apparently, the substitution by thirds rule is quite general and can be used to other patterns than the above four basic patterns. Here there some other patterns that I use on which the substitution rule can be applied. Try to practise on them.



Παραδείγματα μεικτών μοτίβων Examples of mixed patterns

Τελειώνοντας, δεν υπάρχει κάποιου είδους περιορισμός* ώστε να χρησιμοποιούμε μόνο ένα συνοδευτικό μοτίβο. Μπορούμε να εφαρμόζουμε τον κανόνα αντικατάστασης σε διάφορα μοτίβα και να τα αναμειγνύουμε. Ορίστε μερικά παραδείγματα για το πώς μπορεί να υλοποιηθεί αυτό.

Concluding this post, there is no limitation* for using only one accompanying pattern. We can use the substitution rule on various patterns and blend them altogether. Below there are some examples on how the blending can be realized.



Σύνδεσμοι Links

Στον παρακάτω σύνδεσμο μπορείτε να βρείτε περισσότερες σχετικές αναρτήσεις:

Συνοδευτικά μοτίβα

At the following link you can find more posts relative to accompanying patterns:

Accompanying patterns


*  Η αλήθεια είναι ότι υπάρχουν περιορισμοί: να καταφέρουμε να αποδώσουμε το κομμάτι που παίζουμε με τέτοιον τρόπο ώστε να μην ξεφεύγει από τα στυλιστικά όρια του ρεμπέτικου. Αυτό βέβαια είναι μερικές φορές σαφές και μερικές φορές ασαφές, και εν πολλοίς προσωπικό ζήτημα.

*  The truth is that there exist limitations: we must manage to perform a song within the artistic and stylistic borders of rebetiko. This is sometimes clear and sometimes a vague matter; all in all, a personal one.